MISTERI ISRAK MIKRAJ

Peristiwa Israk dan Mikraj (perjalanan Rasulullah s.a.w dari Masjidil Haram menuju Masjidil Aqsa, kemudian mikraj ke Sidratul Muntaha) yang diabadikan di dalam al-Quran merupakan satu proses pengukuhan dan penyucian spiritual Rasulullah s.a.w pada masa lalu, sekali gus menjadi ‘peristiwa agung’ yang mengandungi makna yang besar untuk dihayati oleh umat baginda pada masa kini.
Hanya dalam satu malam, Allah s.w.t ‘mencipta perjalanan’ bagi Rasulullah s.a.w untuk melihat sebahagian tanda-tanda kebesaran-Nya, mulai dari proses penciptaan alam semesta hingga ditetapkan-Nya perintah menunaikan solat. Berjuta misteri dan keajaiban menyelubungi perjalanan suci yang dilakukan dengan jasad dan roh Rasulullah dalam keadaan jaga itu (bukan mimpi).
Tahun yang dianggap tahun kesedihan ini akhirnya dengan kekuasaan Allah s.w.t telah ‘mengisrakmikrajkan’ Rasulullah s.a.w. Allah s.w.t telah menperjalankan hamba-Nya untuk memperlihatkan tanda-tanda kekuasaan-Nya. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah melihat sebahagian tanda-tanda kekuasaan Tuhan Yang Maha Agung. Ini bermakna hikmah peristiwa Israk dan Mikraj itu adalah khusus bagi diri peribadi Rasulullah dan dengan perjalanan ini diharapkan dapat mengubati atau menghibur hati yang luka itu.
Peristiwa Israk dan Mikraj merupakan suatu ‘perjalanan agung’ yang mengandungi makna tersirat yang perlu digali dan dihayati bagi menumbuhkan rasa takwa dan keimanan terhadap Allah s.w.t menerusi sebahagian tanda-tanda kebesaran-Nya yang telah diperlihatkan kepada Junjungan Besar Muhammad s.a.w. Oleh hal yang demikian itu, sebarang percanggahan pendapat mengenai peristiwa tersebut harus dilihat dari sudut keimanan dan ketakwaan, bukan terus-menerus memperdebatkannya dengan menggunakan logik akal semata-mata kerana ilmu manusia tidak akan dapat menyaingi ilmu Allah s.w.t.
Dia Maha Agung dan Maha Mengetahui akan setiap apa yang dicipta dan dikehendaki-Nya.

Semasa Isra’ Mikraj, Rasulullah ditunjukkan dengan pelbagai peristiwa antaranya ialah peristiwa Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tetapi ditambah lagi kayu yang lain.  Rasulullah s.a.w diberitahu oleh Jibrail:  Itulah orang yang tidak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

Di dalam hadis yang hasan dari Samurah bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda. "Ertinya: Tunaikan amanah kepada orang yang memberi     amanah kepadamu, dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu" (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Ahlussunnan )
"Tanda orang yang munafik ada tiga: apabila berbicara berdusta, apabaila berjanji ia mungkir dan apabila diberi amanat dia berkhianat".

Sebagai seorang ibubapa hendaklah menunaikan amanah kepada anak-anak, suami  kepada isteri, isteri kepada suami, anak kepada ibubapa dan pekerja kepada majikan begitu juga sebaliknya majikan kepada pekerja.  Selagi hayat dikandung badan semua tanggungjawab adalah amanah yang mesti ditunaikan. Menunaikan amanah atau pekerjaan dengan bersungguh-sungguh mengharapkan pahala dari Allah maka akan beroleh balasan didunia dan keberuntungan di akhirat. 

Menunaikan amanah dengan jujur dan ikhlas semasa bekerja akan menjadikan rezki yang diterima beroleh keberkatan.  Melaksanakan pekerjaan dengan beramanah   semasa menjalankan tugas, tidak melakukan pekerjaan lain semasa waktu bekerja samada untuk keperluan peribadi atau untuk orang lain yang tiada kaitan dengan pekerjaan dan tugasnya.Kerana jam kerja bukanlah milik pegawai atau pekerja,  tetapi untuk kepentingan pekerjaan yang ia mengambil upah dengannya ( mendapat gaji).  Keberkatan itu ditimbal balas oleh Allah SWT melalui kebahagiaan, kesihatan dan kehidupan yang aman harmoni samada sesama ahli keluarga, sahabat dan jiran tetangga.

Memetik kata-kata Prof. Dr Muhaya…...
Apa pun kerja kita di dunia ini, jangan niat untuk menunjuk tetapi niat lah untuk memberi manfaat pada orang lain.
Cara untuk mengetahui kualiti hidup kita, lihatlah dengan siapa kita berkawan kerana di Padang Mahsyar nanti kita akan bersama dengan orang yang bersama dengan kita didunia ini.
Mempunyai hobi yang tidak mendekatkan diri pada Allah adalah sangat merugikan kerana jika kita mengejar dunia, dunia menghina kita. Tetapi, apabila kita mengejar akhirat, dunia kejar kita.
Wallahu ‘aklam ……..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan