PUASA 6 DI BULAN SYAWAL

Dalil Puasa Sunat Enam Syawal
Abu Ayyub Al-Ansari ra berkata:
Rasulullah SAW  bersabda: “ Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.” (Muslim no:1164)


Hukum Puasa Enam Syawal
Hukumnya adalah sunat.
Berkata Imam Nawawi rh : “Hadis ini jelas menjadikan dalil bagi mazhab Imam al-Syafi’e, Imam Ahmad, Daud dan ulama’ yang sependapat dengan mereka bahawa disunatkan berpuasa enam hari ( pada bulan syawal).”


Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?
Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal.  Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah Aidil Fitri dan kita dilarang berpuasa pada hari tersebut. 
Abu Hurairah ra berkata:
“ Nabi melarang puasa pada hari Aidil Fitri dan Aidil Adha.”
( Al-Bukhari no: 1991)


Bagaimana Melaksanakan Puasa Enam Syawal ?
Syarat  dan adab bagi puasa sunat enam syawal adalah sama seperti puaa Syawal adalah sama seperti puasa wajib di bulan Ramadhan.


 ADAKAH DILAKSANA SECARA BERTURUT?
Boleh dilaksanakan secara terputus ( tidak berturut-turut ) asalkan jumlah 6 hari dicukupkan dalam sebelum berakhirnya bulan Syawal. Rasulullah SAW menyebut secara umum tanpa memberi ketentuan hari, maka boleh berpuasa dalam bulan Syawal bukan pada                1 Syawal.

PUASA 6 SEBELUM MENGQADHA’ PUASA RAMADHAN?
Wujud perbincangan di kalangan para ulama’ , berkaitan puasa enam syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadahnya?

Berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa Syawal , Rasulullah SAW mensyarratkan “berpuasa Ramadhan terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”.
Ini menunjukkan puasa sunat 6 Syawal hanya dilaksanakan seseudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya.  Jika ada puasa Ramadhan yang ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu.  Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat 6 Syawal.

Menurut al-Khatib Asy-Syarbini:
“Sesiapa yang tertinggal puasa Ramadhan, sunat dia mengqadhakannya secara berturut-turut dan makruh bagi orang yang ada qadha Ramadhan melakukan puasa sunat”.
( Mughni Al-Muhtaj 2 / 181 cet, Darul al-Ilmiah, Beirut)


PUASA QADHA' + PUASA 6

Persoalan ini berlaku khilaf diikalangan ulama’,          sebahagiannya berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain.  Sekiranya          dilakukan maka puasanya tidak sah dimana tidak dapat yang fardhu dan sunat.
Namun dikalangan ulama Syafi’iyyah berpendapat        bahawa ganjaran puasa enam tetap diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha’ sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang    diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. ( Lihat: Mughni Al-Muhtaj 2/184, Hasyiah Asy—Syarqawi 1/428, Fatawa Al-Azhar 9/261 Al-Maktabah Asy-Syamilah )
Setelah dikaji, pandangan ulama’ yang membolehkan  puasa 2 dalam 1 ini tidak bersandar dengan mana-mana dalil al-Quran dan as-Sunnah.  Mereka mengatakan amalan ini mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa qadha’ dalam bulan Syawal. 

KESIMPULAN 
Sebagai kesimpulan, puasa sunat semata-mata kerana Allah mempunyai kelebihan yang besar di sisi Allah dan sangat digalakkan oleh Rasulullah SAW.  Sempurnakan dahulu qadha  yang tertinggal , kerana kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan yang ada akan berterusan sehingga kita dapat menunaikannnya di masa hadapan. 
Semoga kita semua diberi taufiq dan hidayah oleh Allah SWT ke jalan yang diredhai-NYA….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan