GURU SEBAGAI PENDORONG (MOTIVATOR)
Dikalangan murid terdapat mereka yang kurang berminat serta tidak terdorong untuk belajar atas faktor diri dan persekitarannya. Guru perlu peka membetulkan matlamat mereka ke sekolah melalui dorongan untuk mereka belajar , setidak-tidaknya mengajar dan meminta murid menghayati doa’ meminta perlindungan Allah SWT dari sifat malas dan berusaha menjadi murid contoh yang rajin dan bersungguh-sungguh.
GURU SEBAGAI FASILITATOR / PEMBIMBING
Perspektif konstruktivisme seorang Guru hanya akan menyediakan konsep atau idea sebagai panduan yang akan digunakan oleh murid dan mereka digalakkan untuk meneroka dan membina ilmu pengetahuan dan kemahiran secara aktif melalui aktiviti kolaborasi dan koperatif bersama rakan dan Guru.
GURU SEBAGAI AGEN SOSIAL DAN AGEN PERUBAHAN
Peranan Guru sebagai agen sosial melibatkan interaksi sosial diantara murid dengan guru yang bersifat perkembangan.Ini membolehkan murid bekerjasama sebagai pasukan pembelajaran koperatif dan kolaboratif. Oleh sebab itu, lingkungan batas-batas akhlak amat penting kerana Guru merupakan idola murid-murid. Selaku agen perubahan pula Guru mesti menguasai dan melakukan inovasi melalui perubahan yang berlaku dalam dunia pendidikan. Contohnya penggunaan alat komunikasi dan teknologi maklumat secara berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk menambahbaik budaya pembelajaran yang kondusif serta membina komuniti sekolah yang berdaya maju dan mementingkan ilmu serta perkembangan akhlak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan